Ecover maakt Nederlandse waterwegen schoon

Ecover trapt samen met Plastic Whale de derde etappe af in hun strijd tegen de plastic soep. De producent van ecologische was- en reinigingsproducten organiseert dit jaar een landelijke tour langs Nederlandse waterwegen, die in toenemende mate vervuild raken met plastic. Per boot wordt naar drijfplastic gevist, tijdens drukbezochte evenementen als Vlaggetjesdag en Sneekweek. De tour start deze maand in Dordrecht tijdens Dort in Stoom, het grootste stoomevenement in Europa. Enthousiastelingen kunnen zich opgeven om mee te varen via www.ikvismee.nl. Het doel is om zo veel mogelijk mensen bewust te maken van vervuiling die leidt tot de plasticsoep. Het opgeviste drijfplastic wordt gebruikt voor een nieuwe fles voor afwasmiddel, die vanaf oktober exclusief beschikbaar is bij Albert Heijn.

Meer plastic dan vis in oceanen
Ieder jaar komt een enorme hoeveelheid plastic in riolen, sloten en rivieren terecht. Maar liefst tachtig procent van de vervuiling in zee komt van het vasteland. De totale hoeveelheid wordt geschat op acht miljoen ton; ongeveer de inhoud van één vuilniswagen per minuut. Als dit zo doorzet zwemt in 2050 meer plastic dan vis in de oceanen rond. Reductie van drijfafval in de oceaan leidt niet alleen tot gezondere vissen en zeezoogdieren, maar heeft ook een directe impact op de gezondheid van mensen. Het zou betekenen dat de hoeveelheid microplastics in voedsel, drank en andere producten vermindert. Tom Domen, Hoofd Europese Innovatie van Ecover: Ecover wil een katalysator zijn voor schonere oceanen door bewustwording te creëren voor de gevaren van het plastic en direct te zorgen dat minder plastic de oceanen bereikt. Met deze fles willen we een gesprek op gang brengen over hoe we gezamenlijk een systematische clean-up van de zee kunnen bewerkstelligen.”

Bewustwording consument belangrijke stap
Tijdens Dort in Stoom wil Ecover met hun aanwezigheid feestgangers aan het denken zetten. Domen: “Het is moeilijk om bij zo’n groot probleem je eigen rol te zien. Maar die is er zeker, als vervuiler én als bestrijder. Bijvoorbeeld door tijdens je bezoek aan een evenement na te denken over waar je je afval laat. Want hoewel we met dit project plastic afval een nieuw leven geven, zien we natuurlijk het liefst dat plastic afval niet meer in het water belandt.” In de loop van de zomer wordt ook gevist in Scheveningen, Delfzijl, Zandvoort, Sneek en Amsterdam. Albert Heijn steunt het initiatief en verkoopt in het najaar de limited edition.  “Wij willen we onze impact op het milieu verminderen en onze klanten helpen om dat ook te doen. Wij steunen het initiatief van Ecover en Plastic Whale dan ook van harte en zijn trots de nieuwe fles van drijfplastic en recycled plastic in ons assortiment te hebben straks,” Aldus Emma Coles verantwoordelijk voor Responsible Retailing bij Albert Heijn. Ecover is het eerste bedrijf dat een fles maakte van drijfplastic. Het Ocean Plastic Project is in grootte verviervoudigd sinds de start in 2014. De flessen, gemaakt met 10 procent van het opgehaalde plastic en 90 procent gerecycleerd plastic, zullen te koop zijn in het Verenigd Koninkrijk, België, Duitsland, Finland en Nederland.