Energieschulden onnodig veroorzaakt door huidige vorm van betalen

In Nederland hebben 800.000 mensen iedere maand moeite om hun energierekening te betalen. Dit probleem ontstaat deels doordat consumenten pas na twaalf maanden horen wat hun werkelijk energieverbruik is geweest. Vervolgens kunnen ze de hoge eindafrekening niet één keer betalen. Sinds twee jaar biedt energiebedrijf EnergieFlex een oplossing: prepaid energie. Hiermee is een klant zich voortdurend bewust van zijn energieverbruik en –kosten. In de praktijk blijkt dat een gemiddeld huishouden op deze manier 300 tot 400 euro per jaar op energiekosten kan besparen. Deze maand installeert het bedrijf een Raad van Advies met bestuurlijke zwaargewichten uit het bedrijfsleven en de politiek om het probleem landelijk aan te pakken.

Particuliere schulden zijn een groot maatschappelijk probleem, om te beginnen voor de huishoudens zelf. Daarnaast worden ook lokale overheden en de belastingbetaler hierdoor getroffen. Sathees Sampar, directielid van EnergieFlex: “Feitelijk worden mensen met schulden aan hun lot overgelaten. Wij willen ze juist gaan coachen om hun energiekosten beter te beheersen”.
Traditionele energiebedrijven richten zich liever op kapitaalkrachtige consumenten. Het jonge energiebedrijf biedt met prepaid energie als eerste in Nederland een oplossing voor deze vergeten doelgroep. “Niet alleen zijn huishoudens weer verzekerd van gas en licht, ook bouwen zij geen betalingsachterstand meer op doordat we ze tijdig informeren en adviseren”, aldus Sampar.

Besparen als sport
Veel huishoudens willen in toenemende mate besparen op hun uitgaven. Dat varieert van de wekelijkse boodschappen tot de maandelijkse telefoonrekening. Binnen de meeste segmenten zijn er aanbieders die lage prijzen hanteren. Met prepaid energie is er nu ook op de energiemarkt een alternatief. “Voor veel huishoudens in Nederland is besparen een must. Tegelijk krijgen we steeds meer klanten die het juist een uitdaging vinden om kostenbewust te leven. Voor hen is besparen op energiegebruik een sport”, verklaart Sampar de groei van EnergieFlex.

Online opwaarderen
Met prepaid energie hebben huishoudens direct inzage hebben in hun energieverbruik. Iedere keer dat klanten opwaarderen, zijn ze zich bewust van de kosten. Sathees Sampar: “Gebruikelijke aanbieders geven éénmaal per jaar een totaaloverzicht en stellen kostbare smart meters ter beschikking. Uiteindelijk attenderen die de gebruikers onvoldoende op de werkelijke kosten, zo blijkt telkens. Voor onze klanten zijn zulke applicaties overbodig en dus onnodig kostenverhogend”. Opwaarderen bij EnergieFlex gaat heel eenvoudig online door in te loggen en te betalen met iDeal. Binnenkort introduceert het energiebedrijf ook een handige app.

Nieuwe Raad van Advies
EnergieFlex is gestart in 2014. Het bedrijf is van mening dat prepaid energie een oplossing kan zijn voor de 800.000 huishoudens die maandelijks moeite hebben om hun energierekening te betalen. Om deze doelgroep te bereiken en het probleem op te lossen, is er deze maand een Raad van Advies geïnstalleerd. De drie leden zijn bestuurlijke zwaargewichten met veel expertise op het gebied van energie, IT, politiek en maatschappelijke betrokkenheid. De Raad van Advies bestaat uit de volgende leden:
• de heer W.J. Naeije (voormalig CEO van ENECO);
• voorzitter de heer R. Smits (voormalig wethouder Den Haag en campagneleider CDA);
• de heer M. Scheer (voormalig bestuurder Eneco).
Voorzitter Wim Naeije: “Energieleveranciers maken hun klanten nog te weinig bewust van hun daadwerkelijk gedrag. Met prepaid energie kunnen we veel problemen voor zijn. Bewust opwaarderen leidt tot bewust verbruik. Dat kan op jaarbasis leiden tot besparingen van 300 tot 400 euro. Dat is voor veel mensen een fors bedrag.”