Inkomsten TenneT stijgen in 2017 met 40 miljoen euro

Netbeheerder TenneT mag in 2017 maximaal 508 miljoen euro aan inkomsten ontvangen voor onder andere het transport van elektriciteit op het landelijk hoogspanningsnet. Dat is een stijging van 40 miljoen ten opzichte van 2016. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bepaald. De inkomsten van TenneT worden betaald door grootverbruikers en regionale netbeheerders, die dit weer doorberekenen aan bedrijven en consumenten.

De stijging komt onder meer door grote investeringen die TenneT moet doen voor de uitbreiding van het hoogspanningsnet. De stijging wordt gedempt doordat TenneT ongebruikte opbrengsten uit veilingen van capaciteit op grensverbindingen gebruikt om de transporttarieven te verlagen. Voor 2017 gaat het hierbij om 174 miljoen euro.

Europese marktintegratie
De uitbreiding van het hoogspanningsnet is nodig om knelpunten op te lossen. Daarbij gaat het om binnenlandse verbindingen zoals de ringverbinding Randstad 380 KV en om grensverbindingen zoals de Doetinchem-Wesel verbinding tussen Nederland en Duitsland en de COBRA-kabel tussen Nederland en Denemarken. De investeringen in deze grensverbindingen leiden tot een efficiënter gebruik van de elektriciteitsnetten in Europa. Europese marktintegratie zorgt voor meer leveringszekerheid en minder prijsverschillen tussen de Europese landen.

Berekening van de inkomsten van TenneT
In augustus 2016 heeft de  ACM een methodebesluit voor de transporttaken en een methodebesluit voor de systeemtaken van TenneT vastgesteld. In deze besluiten staat op welke manier de toegestane inkomsten van TenneT worden berekend. Op basis hiervan heeft TenneT in november 2016 een voorstel ingediend bij de ACM voor de tarieven die zij in rekening wil brengen voor 2017. De ACM heeft dit voorstel beoordeeld en de hoogte van de tarieven vastgesteld.

Efficiënt netbeheer
De ACM ondersteunt een betaalbare, betrouwbare en duurzame energievoorziening. Ze reguleert netbeheerders als TenneT, die een monopolie hebben op het transport van energie. Deze regulering zorgt ervoor dat transporttarieven niet hoger zijn dan nodig is en draagt bij aan een gezond investeringsklimaat.