NLE gaat als eerste energiebedrijf ook telecom aanbieden

De Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) wil de telecommarkt opschudden door als eerste energiemaatschappij naast elektriciteit en gas ook internet, televisie en telefonie te gaan leveren aan haar klanten. Met het aanbieden van alles-in-1 wil NLE de bestaande telecombedrijven uitdagen op het gebied van prijs, snelheid en service.

De Nederlandse Energie Maatschappij begon tien jaar geleden als nieuwe speler met het openbreken van de toen vastgeroeste energiemarkt. Diezelfde rol ziet NLE nu voor zichzelf als het gaat om de markt van internet, televisie en telefonie voor consumenten.

Het nieuws dat NLE ook telecomprovider wordt, is vooral ingegeven door het ‘DNA’ van het bedrijf. “Wij vinden het mooi traditionele, ingedutte markten op te schudden”, zegt oprichter en CEO Harald Swinkels van NLE. “Op de mobiele telecommarkt is behoorlijk wat concurrentie, maar dat geldt niet voor de markt van alles-in-1. Vroeger ging het om telefoontikken, tegenwoordig om databundels. Een databundel lijkt wat dat betreft op een kuubje gas. We zijn sinds de lancering tien jaar geleden exceptioneel gegroeid in aantallen én klanttevredenheid, we zijn er klaar voor.”

Uitdagen telecommarkt
De afgelopen jaren is in de energiemarkt een daling te zien van het energieverbruik. Swinkels: “Woningen worden steeds beter geïsoleerd en apparaten in huis zullen binnen circa tien jaar vrijwel allemaal connected zijn, verwachten we.” Het uitdagen van de telecommarkt past volgens Swinkels bij de toekomstvisie van het bedrijf.

“Wij geloven dat over een periode van vijf tot tien jaar de Nederlandse huishoudens grotendeels zelfvoorzienend worden in hun energiebehoefte. Gesloten ecosystemen die energie gaan leveren, in plaats van vragen. Wij zullen dat gaan faciliteren. Het verdienmodel zit voor ons tegen die tijd niet meer in het leveren van een eenheid energie. Voor ons is het een uitdaging om met het aanbieden van andere diensten nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen”, aldus Swinkels.

10 procent van de markt
NLE wil in vijf jaar tijd 10 procent van de zogenaamde alles-in-1 markt veroveren, zo’n 5 miljoen huishoudens. In de energiebranche is het NLE gelukt om in tien jaar tijd 7 procent van de markt te bemachtigen, bijna 800.000 aansluitingen. NLE gaat supersnel internet leveren en geeft iedere klant ook nog eens standaard een wifi-versterker die het internetsignaal binnenshuis extra versterkt.

NLE opent één loket en een app voor alle diensten: energie én telecom. NLE maakt voor de nieuwe dienst gebruik van het netwerk van KPN en zegt de telecomdiensten goedkoper te kunnen gaan aanbieden dan de grote aanbieders van alles-in-1. Swinkels: “Dat kunnen we doordat we slim inkopen en al heel veel klanten hebben. Verder hebben we geen erfenis en grote overhead zoals de telecommastodonten wel hebben. Wij zullen een goedkoper én beter alternatief gaan bieden.”