CareToSave en Anna-inzicht winnen IIR Award

Business team meeting in hallTijdens het Slimme Meter Platform op 16 juni 2015 van IIR zijn de Smart Energy Innovation Awards uitgereikt: één voor Beste Spin-off en één voor Beste Start-up. De innovatieve ondernemingen Anna-inzicht, in de categorie Beste Spin-off, en CareToSave, in de categorie Beste Start-up, gingen naar huis met de felbegeerde prijs.

De afgelopen tijd konden zowel gevestigde marktpartijen als nieuwe ondernemingen zich inschrijven voor de Awards om te laten zien dat zij dé innovatieve belofte zijn om de slimme energiemarkt een boost te geven. Een deskundige jury was samengesteld om alle inzendingen te beoordelen. Zij hebben gelet op de mate van vernieuwing en onderscheidenheid van het product of de dienst, schaalbaarheid, potentiële impact in de markt ten aanzien van de energietransitie, de werkelijke waarde voor de consument, besparingspotentieel en de bijdrage aan de acceptatie van de slimme meter in zijn algemeen.

Voor de categorie Beste Spin-off bepaalde de jury de winnaar. Anna-inzicht, product van energieleverancier de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE), kwam als beste uit de bus. De jury loofde deze gratis app met name om de interactie met de consument om de app continu te verbeteren en de laagdrempeligheid. Want, naast dat de app gratis is, is deze ook leverancier-onafhankelijk en hoef je dus geen klant te zijn van NLE om inzicht te krijgen in je energieverbruik.
Eelco van den Hoek, Coördinator Online bij Anna-inzicht, nam de prijs in ontvangst en liet in zijn reactie weten de ontwikkelingen door te zetten. Hij maakte bekend dat de vergelijkingsmodule van de app uitgebreid gaat worden. Meer vragen over de woonsituatie zal de vergelijking met andere huishoudens nog beter maken. Anna-inzicht speelt hiermee nog meer in op de drive om energie te besparen.
Anna-inzicht nam het in de strijd voor de titel Beste Spin-off op tegen de Oxxio VoorschotCheck en het tamelijk onbekende ENDAX. In laatst genoemde zag de jury wel veel potentie voor de toekomst.

Winnaar in de categorie Beste Start-up is CareToSave geworden. IJsbeer Hyko, het product van CareToSave, licht in verschillende kleuren op om het energieverbruik in huis aan te geven. Zo spreekt het kinderen aan om bewust met energie om te gaan.
Voor de start-ups was er, naast de geprinte 3D award, de titel en een ticket voor het congres van volgend jaar, ook € 1000,- prijzengeld te winnen. De andere start-ups die meestreden waren Bleeve, Entelligo, Enelogic en Capacity Energy. Zij mochten op het event een pitch doen waarna het publiek haar stem mocht uitbrengen. 29% stemde op IJsbeer Hyko, wat voor 80% mee woog. Ook de jury was fan en sprak haar waardering uit over het goed doordachte concept en de blijvende impact van het starten bij de jeugd. De jury gaf ook mee dat ze de bijdrage aan de energietransitie gering acht en dat CareToSave hier nog verder aan kan werken.

Slimme Meter Platform 2015
De awards zijn onderdeel van het Slimme Meter Platform van IIR. Een bijeenkomst over alle ontwikkelingen rondom de grootschalige aanbieding van de slimme meter in Nederland en de kansen voor de markt in de strijd om de energieklant.