Versterking Houtribdijk

De Houtribdijk is een primaire waterkering tussen Enkhuizen en Lelystad, die tegelijkertijd fungeert als een belangrijke auto- en fietsverbinding tussen beide steden. De dijk voldoet niet meer aan de veiligheidsnormen en moet daarom over een lengte van ongeveer 25 kilometer worden versterkt. De dijkversterking maakt deel uit van het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma. Arcadis, de leidende wereldwijd opererende ontwerp- en consultancyorganisatie op het gebied van de natuurlijke en gebouwde omgeving, werkt met technisch advies mee aan de versterking van de Houtribdijk. Arcadis doet dit in opdracht van de combinatie Boskalis en Van Oord, aldus Arcadis donderdag zonder financiële details bekend te maken.

Bij de versterking tussen Lelystad en Trintelhaven passen de partijen ‘harde’ versterking van steen en gietasfalt toe. Tussen Trintelhaven en Enkhuizen komt aan weerszijden van de dijk een nieuw type zandige waterkering. Dit type primaire waterkering is uniek, omdat dit nog niet eerder is toegepast in het Markermeer. Arcadis levert technische adviezen en is actief betrokken bij het ontwerp van zowel de harde als de zachte versterking van de Houtribdijk. Arcadis heeft veel ervaring op het gebied van waterveiligheid en werkte aan onder meer vijf van de negen zwakke schakels aan de Nederlandse kust. Daarnaast was Arcadis betrokken bij vele Ruimte voor de Rivier projecten, en is actief betrokken bij diverse kennisprogramma’s en projecten met (zandige en harde) versterkingsoplossingen in en rond het Markermeer. David van Raalten, directeur Delta Development bij Arcadis, vindt dit project een mooi voorbeeld van innovatieve ontwikkeling op het gebied van waterveiligheid: ,,Ik ben er trots op dat we kunnen meewerken aan dit belangrijke project. Met de aanpak van de Houtribdijk passen we een unieke methode toe en voldoet deze straks weer aan de zwaarste eisen.’’